Ο Κακόμης & Γυνή πλέουσα

παίχτηκε

Aπό 01/11/2018 μέχρι 08/11/2018
Διάρκεια 70' (με διάλειμμα)

Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, με το απαράμιλλο ύφος και ήθος της γλώσσας του, μας οδηγεί σε άλλες εποχές και σε μια Ελλάδα τόσο μακρινή όσο και κοντινή, διδάσκοντάς μας σιωπηλά. Ο Μέγας μικρόκοσμος και τα πάθη των ''απλών ανθρώπων'' του Σκιαθίτη συγγραφέα, αποκαλύπτουν και τον δικό μας κόσμο.

Συντελεστές

Μέρες και ώρες

Πέμπτη 21:00

Περιγραφή της Παράστασης

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
με τον σπουδαίο ηθοποιό και σκηνοθέτη του ελληνικού θεάτρου Άρη Ρέτσο
Aφηγηματικό ταξίδι με μουσική Νίκου Σκαλκώτα

Ο Οκτώβριος φέρνει στο λιμάνι του νησιού του τον καπετάν Γιάννη, που επιστρέφει από το μεγάλο ταξίδι με τη σκούνα του, να ξεχειμωνιάσει μαζί την γυναίκα του την Καραβοκυρού. Το μεσημέρι, κάπου εκεί κοντά, δίπλα στο φούρνο, ο Αποστόλης ο Κακόμης, ο βαστάζος, τρώει το καθημερινό του ζεστό γκιουβέτσι μετά από το χαμαλίκι του.

Ο φετινός χειμώνας φέρνει και πάλι στην «Αλεξάνδρεια» τον σπουδαίο ηθοποιό και σκηνοθέτη Άρη Ρέτσο, με δύο νέα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη: «Ο Κακόμης», γραμμένο το 1905 και «Γυνή πλέουσα», γραμμένο το 1903.

Ανάμεσα στα δύο αυτά θαυμάσια διηγήματα, μεσολαβεί μικρό διάλειμμα.

«Ο Κακόμης»

Ένα από τα πιο ωραία και μάλλον άγνωστα διηγήματα του Παπαδιαμάντη, ο «Κακόμης» περιγράφει την ημέρα –και τη ζωή- ενός μοναχικού αχθοφόρου που ζει στην άκρη της πόλης. Ο Αποστόλης ο Κακόμης, ένας χαμάλης που είναι μάλλον μορφωμένος, αλλά έχει επιλέξει το χαμαλίκι για την ελευθερία του επαγγέλματος, τρέφεται αποκλειστικά με ένα ζεστό γκιουβέτσι, που το τρώει κάθε μεσημέρι δίπλα στο φούρνο που του το ετοιμάζουν. Τις ημέρες της νηστείας το τρώει σαρακοστιανό και έτσι γλιτώνει τα έξοδα για το λάδι. Τις δεκάρες που του περισσεύουν τότε, τις δίνει σε έναν άλλο αχθοφόρο, παλαίμαχο και πάμπτωχο. Ο συγκλονιστικός αυτός άνθρωπος, ο Αποστόλης ο Κακόμης, πεθαίνει τελικά πολύ νέος έναν Ιούνιο, μέσα στο αχούρι που έμενε. Τη νύχτα της 23ης Ιουνίου, η χαμαλίκα του Κακόμη καίγεται από τα παιδιά στη φωτιά του Άη-Γιάννη του Κλήδονα.

«Ἀνάμεσα εἰς τοὺς βαστάζους τῆς μικρᾶς παραθαλασσίας πόλεως, τὰ πρωτεῖα εἶχεν ἀξίως ὁ Ἀποστόλης ὁ Κακόμης. Ὅλοι τὸν ἀνεγνώριζαν ὡς «χαμάλμπασην». Ἐσήκωνεν, ὡς ἔλεγον, περὶ τὰς ἑκατὸν πενῆντα ὀκάδας. Ἦτο κυρτὸς ἐκ σωματικῆς κατασκευῆς, κυρτότερος δὲ εἶχε γίνει ἀπὸ τὸ ἐπάγγελμα. Ἔκυπτε διὰ νὰ τὸν φορτώσουν, κ᾽ ἔλεγε: «ὅσο νὰ μοῦ φορτώσουν τὸ τσουβάλι μιά· τώρα πάει μοναχό του».

[…] Ἦτο σχεδὸν κοσμογυρισμένος. Ἤξευρε ξένας γλώσσας. Ὄχι μόνον τουρκικά, ἀλλ᾽ ἀράπικα, βλάχικα, κ᾽ ἑβραίικα. […]  Ὅλοι οἱ συνάδελφοί του τὸν εἶχον ὡς σοφόν.

Ἦτον πράγματι ἀπὸ οἰκογένειαν τοῦ τόπου, εἶχε μάθει γραμματάκια, καὶ εἶχε ξενιτευθῆ. Ὅταν ἐπέστρεψεν εἰς τὴν πατρίδα, ὅλοι ἐνόμισαν ὅτι ἐπ᾽ ὀλίγον θὰ ἔμενεν ἐκεῖ, ἤ, ἂν ἔμενε, θὰ εἶχε φέρει τίποτε οἰκονομίας, καὶ θὰ ἤνοιγεν ἴσως κανένα μαγαζάκι.

Ἀλλ᾽ ἔξαφνα, μίαν πρωίαν, τὸν εἶδαν νὰ στέκῃ εἰς τὴν παραθαλάσσιον ἀγοράν, σιμὰ εἰς τὸν τόπον τῶν δημοπρασιῶν, φέρων τὴν χαμαλίκαν καὶ μικρὸν κουβαριασμένον σχοινίον.

- Τί τρέχει, Ἀποστόλη;… Ἀποφάσισες νὰ γίνῃς χαμάλης;

- Αὐτὸ εἶναι τὸ πλέον ἐλεύθερον ἐπάγγελμα, ἀπήντησεν ὁ Κακόμης· ἄλλο καλύτερο δὲν ηὗρα […]

Τὰ ὀλίγα […] κέρματα ἔδιδε τακτικὰ ὡς συνδρομὴν καὶ εἰς ἄλλα μέρη, δικά του, καὶ συχνὰ εἰς ἕνα Χατζὴν καλούμενον, πρῴην ἀχθοφόρον, ὅστις εἶχε γηράσει πολύ, ἐλεεινός, πάμπτωχος, μὲ πρησμένα τὰ πόδια καὶ δὲν μποροῦσε πλέον νὰ δουλέψῃ.»…

«Γυνή πλέουσα»

Η Καραβοκυρού του διηγήματος «Γυνή πλέουσα» είναι λιγότερο γνωστή από άλλες γυναικείες μορφές του Παπαδιαμάντη, όπως η Φραγκογιαννού στη «Φόνισσα», η Μαχούλα στη «Φαρμακολύτρια», η Αχτίτσα στη «Σταχομαζώχτρα».

Η Καραβοκυρού απαλύνει τα πικρή γεύση της ζωής πίνοντας κρασί και μεθώντας, ενώ κρύβει αυτή τη συνήθειά της από τον άντρα της, τον καπετάν-Γιάννη. Όταν αυτός γυρίζει στο νησί από το ταξίδι του και το μαθαίνει, απειλεί πως θα την εγκαταλείψει. Τότε η Καραβοκυρού πάει στη θάλασσα να πνιγεί, επιχειρώντας μια αυτοκτονία εικονική.

Εἰς τὸν μικρὸν λιμένα τῆς ὡραίας νήσου του, ὅλες τὶς χρονιές, συνήθως τὸν Ὀκτώβριον, κατέπλεεν ἐπιστρέφων ἀπὸ τὰ ταξίδια μὲ τὴν σκούναν του, ὁ καπετὰν Γιάννης ὁ Καραντής, ὁ ἐπιλεγόμενος καὶ Καραβοκύρης. Ἀφοῦ δὲ ἐξησφάλιζε καλῶς τὸ πλοῖον, ἐκάθητο νὰ περάσῃ χρυσὸν χειμῶνα σιμὰ εἰς τὴν ἑστίαν του, μὲ τὴν Καραβοκυρού, τὴν νεαρὰν γυναῖκά του, καὶ μὲ τὸν Βαγγέλην καὶ τὸν Μανώλην, τοὺς δύο ἀνηλίκους υἱούς του.

[…]

- Πάω νὰ πνιγῶ, θειακούλα μου!

- Καὶ σηκώνεις καὶ τὰ ροῦχά σου, μὴν βραχῇς!… Εἶναι ρηχὰ τὰ νερὰ ἐδῶ, πλιὸ βαθιὰ νὰ πᾷ νὰ βρῇς νὰ πέσῃς!

[…]

Μετὰ ἡμίσειαν ὥραν, ἡ Καραβοκυρού, βρεγμένη ἀκόμη ὀλίγον […] εὑρέθη πλαγιασμένη δίπλα εἰς τὴν ἑστίαν, εἰς τὸ πλάγι τοῦ συζύγου της.

Ὁ πλοίαρχος τότε ἐξύπνησε καὶ βλέπων αὐτὴν ὑπτίαν μὲ ἀνοικτὰ τὰ ὄμματα:

– Ἀκόμα δὲν κοιμήθηκες, καπετάνισσά μ᾿, εἶπεν […], μοῦ φαίνεσαι σὰν νὰ μυρίζῃς θάλασσα! Εἶτα ἐπέφερε:

– Θὰ εἶναι ποὺ θαρρῶ ἀκόμα πὼς ταξιδεύω… σὰν ν᾿ ἀνεμίζουν τ᾿ ἄρμενα καὶ νὰ τρίζουν τὰ πινά… Γι᾿ αὐτὸ μοῦ ἔρχεται κ᾿ ἡ μυρουδιὰ τῆς θάλασσας!

Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, με το απαράμιλλο ύφος και ήθος της γλώσσας του, μας οδηγεί σε άλλες εποχές και σε μια Ελλάδα τόσο μακρινή όσο και κοντινή, διδάσκοντάς μας σιωπηλά. Ο Μέγας μικρόκοσμος και τα πάθη των ”απλών ανθρώπων” του Σκιαθίτη συγγραφέα, αποκαλύπτουν και τον δικό μας κόσμο.

Ο ΑΡΗΣ ΡΕΤΣΟΣ, σπουδαίος ηθοποιός και σκηνοθέτης του ελληνικού θεάτρου, αφού μας αποκάλυψε τον ηχητικό πλούτο των τραγωδιών του Αισχύλου και του Σοφοκλή, βάζει στο στόμα του τις ποικίλες λέξεις του Παπαδιαμάντη και τις αφήνει να πετάξουν στο μισοσκόταδο του θεάτρου.

Κρατήσεις θέσεων: Στο email alexandreia.theatro@gmail.com και στο Ταμείο του θεάτρου τηλ: 2108673655 και 6944898482.
Τιμή εισιτηρίου: 8€, 5€ (παιδικό, εφηβικό, φοιτητικό, άνεργοι, ατέλειες)
Σελίδα: https://www.facebook.com/AlexandreiaPolychorosTechnes/

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Μοιράστε το...Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0

Πρόσφατα Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Θέατρο

Αλεξάνδρεια - Πολυχώρος Τέχνης

Διεύθυνση: Σπάρτης 14, Πλατεία Αμερικής Τηλ.: 210 8673655