Blog

Passion theater_Efh Mourikh

Η Δεσποινίς Μαργαρίτα είναι μία ακόμη γυναίκα, μία ακόμη ανθρώπινη ύπαρξη που μπορεί να αγαπηθεί. Προσφέρει τον εαυτό της καταστρέφοντας τον ταυτόχρονα. Η διδασκαλία είναι ένα μέσο σωτηρίας, ένας τρόπος ζωής. Διδάσκει για να μπορέσει να αγαπηθεί.

10945870_10153054393364691_3752937194273345367_oΥπεύθυνη Συνέντευξης: Άννα Μαύρου (Anna Black)

«Η Δεσποινίς Μαργαρίτα» διδάσκει για δεύτερη χρονιά!
Η ηθοποιός Έφη Μουρίκη για δεύτερη συνεχή χρονιά ερμηνεύει τον πολύ απαιτητικό μονόλογο της «Δεσποινίδας Μαργαρίτας» στο θέατρο Ζiνα. Η ηρωίδα ακροβατεί ανάμεσα στο λογικό και το παράλογο. Αποτελεί ταυτόχρονα θύμα της δικής της ζωής, αλλά και θύτης για την εξουσία που ασκεί στους μαθητές της προκειμένου να τους διδάξει το μάθημα της «Βιολογίας». Η Έφη Μουρίκη, υπό τις οδηγίες του σκηνοθέτη Πέτρου Ζούλια, με την αρωγή της υπέροχης μουσικής του Παναγιώτη Τσεβά και τους αριστοτεχνικούς φωτισμούς της Κατερίνας Μαραγκουδάκη, καθηλώνει τους θεατές με την συγκλονιστική ερμηνεία της, υποστηρίζοντας άρτια το σπουδαίο κείμενο του Ρομπέρτο Ατάιντε.

Καλησπέρα Έφη! Κατευθείαν στα δύσκολα. Ένας αδιαμφισβήτητα απαιτητικός μονόλογος. Ποιο στοιχείο του, σε δυσκόλεψε πιο πολύ και γιατί.

Έφη Μουρίκη: Η Δεσποινίς Μαργαρίτα βρίσκεται σε μια αποτρελαμένη άρνηση που κάνει κύκλους γύρω από τον εαυτό της. Αφήνεται να γλιστρήσει μέσα στην απόλυτη μοναξιά ενός παρατεταμένου ονείρου. Αυτή η διαδοχή από την φαινομενικότητα στην πραγματικότητα είναι το στοιχείο που με δυσκόλεψε.

despoinis_margarita_cpatroklos_skafidas_1748
Φωτογραφία Πάτροκλος Σκαφίδας

Εξουσιομανία, τυφλή υποταγή, υπακοή. Πιστεύεις ότι είναι αναπόφευκτο πάντα κάποιοι να μας εξουσιάζουν ή εξαρτάται κυρίως από το πόσο αφηνόμαστε εμείς οι ίδιοι στο να μας επιβάλλονται;

Έφη Μουρίκη: Στην εποχή μας όπου η λογική του κράτους είναι η λογική των οικονομικών αγορών που διαφεντεύουν τον κόσμο και προάγουν την κερδοσκοπία είναι πολύ εύκολο να αφηνόμαστε εμείς οι ίδιοι σε αυτό που μας επιβάλλουν. Αλλά το παιχνίδι παίζεται πάντα με δύο παίκτες και ευτυχώς η ιστορία μας έχει δείξει πως ο άνθρωπος και στις πιο δύσκολες καταστάσεις μπορεί να αντιστέκεται.

Στην παράσταση θίγονται αρκετά από τα στερεότυπα της εποχής, π.χ. ο ρόλος της παιδείας, της θρησκείας, αυτός των ερωτικών σχέσεων. Πιστεύεις ότι στην Ελλάδα συνεχίζουν να διαιωνίζονται ακόμη πολλά στερεότυπα ή έχουν αρχίσει σταδιακά να εξαλείφονται με το πέρασμα των χρόνων;

Έφη Μουρίκη: Από την στιγμή που αναρωτιόμαστε εάν υπάρχουν αυτά τα στερεότυπα ή όχι, υπάρχουν. Για να μπορέσει μια χώρα να προχωρήσει και να ανοίξει διόδους προς την αντίληψη και την αισθητική, οι οποίες με την σειρά τους θα γυμνάσουν τη γνώση, πρέπει να στοχεύσει στην εκπαίδευση και να αναζητά την αλλαγή σε βάθος χρόνου. Οι αλλαγές γίνονται πάντα με σταθερά βήματα και όχι με άλματα.

Δεσποινίς-Μαργαρίτα_©Patroklos-Skafidas_1605
Φωτογραφία Πάτροκλος Σκαφίδας

Ποιο είναι το χαρακτηριστικό στο ρόλο σου το οποίο σε εξιτάρει; Έχοντας δει την ερμηνεία σου, έχω πολλά στο μυαλό μου ως απαντήσεις αλλά θα ήθελα πολύ να ακούσω την τοποθέτησή σου.

Έφη Μουρίκη: Η Δεσποινίς Μαργαρίτα ανατράφηκε με έννοιες που της επέβαλαν στην παιδική της ηλικία. Τώρα πια σαν γερασμένο παιδί εκφράζει ενήλικες ιδέες και αισθήματα με την γλώσσα της παιδικής ηλικίας. Αυτή η επιστροφή στην παιδική της ηλικία είναι που με εξιτάρει περισσότερο.

Τον ρόλο της δεσποινίδος Μαργαρίτας τον έχει πρωτοερμηνεύσει η αξέχαστη Έλλη Λαμπέτη, μία ερμηνεία που πέρασε στο πάνθεον της θεατρικής ιστορίας. Αυτό τι βάρος πρόσθεσε στους ώμους σου;

Έφη Μουρίκη: Στο θέατρο πιστεύω πως πήχης μας πρέπει να είναι πάντα το κείμενο και ο συγγραφέας. Άλλωστε όλοι μεγάλοι ρόλοι έχουν ερμηνευθεί και σφραγιστεί από σπουδαίους ηθοποιούς. Η παρακαταθήκη της Έλλης Λαμπέτη είναι μοναδική και ανέδειξε την αξία του συγκεκριμένου μονολόγου. Ένα έργο τέχνης δίνει το δικαίωμα στον κάθε καλλιτέχνη να εξερευνήσει με την δική του αντίληψη και να εκφράσει τη δική του ερμηνευτική άποψη αφού πρώτα έχει διδαχθεί από τους προηγούμενους. 

Η Μαργαρίτα στο τέλος της διδακτικής μέρας είναι μία ακόμη γυναίκα που ζητά την αγάπη. Μπορούμε να την αγαπήσουμε;

Έφη Μουρίκη: Ακόμη και επιθετικότητα της Δεσποινίδος Μαργαρίτας είναι στην ουσία καθαρά αμυντική. Η πρόκληση του αδύναμου. Πιστεύω λοιπόν πως η Δεσποινίς Μαργαρίτα είναι μία ακόμη γυναίκα, μία ακόμη ανθρώπινη ύπαρξη που μπορεί να αγαπηθεί. Προσφέρει τον εαυτό της καταστρέφοντας τον ταυτόχρονα. Η διδασκαλία είναι ένα μέσο σωτηρίας, ένας τρόπος ζωής. Διδάσκει για να μπορέσει να αγαπηθεί.

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση “Δεσποινίς Μαργαρίτα” που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00  Εδώ

AH4A7794

 

Passion theater_Faidra (4)

«Faidra», ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα με Ελληνική σφραγίδα

Να εκμεταλλεύεσαι κάθε λάμψη απ’ τις ριπές των πολυβόλων για να κρατάς σωστόν τον προσανατολισμό σου πάντοτε παράλληλα στις γραμμές των δυο μετώπων. Άρης Αλεξάνδρου

Passion theater_Faidra (5)

Η προσφυγιά και η μετανάστευση γίνονται θέμα μιας πανευρωπαϊκής παραγωγής με τη συμμετοχή έξι χωρών και επτά θεατρικών-πολιτιστικών οργανισμών. Πρόκειται για το πρότζεκτ «Faidra», που κατατέθηκε στις Βρυξέλλες, στο πρόγραμμα Creative Europe. Είναι το μόνο πρότζεκτ, που εγκρίθηκε από την Ελλάδα για το 2016. Ένα διετές πολυσήμαντο και πολύπλευρο πρόγραμμα, με πολλά ταυτόχρονα πλεονεκτήματα και αποτελέσματα. Εμπνευστής και συντονιστής του είναι ο σκηνοθέτης Νίκος Καμτσής, που κατέθεσε το πρόγραμμα μέσα από το Κέντρο Σπουδών Λαϊκού Θεάτρου, που είναι η σχολή και το ερευνητικό κέντρο του θεάτρου Τόπος Αλλού.

Έξι θεατρικοί οργανισμοί από την Ιταλία «TEATRO DEI VENTI», Σουηδία «TEATRE «SAGOHUSET», Ρουμανία «ARTEMIS», Πολωνία «DOBRA WOLLA», Βουλγαρία «PRO-RODOPI FOUNDATION» και από την Ελλάδα. Εκτός από τον συντονιστή, που είναι το Κέντρο Σπουδών Λαϊκού Θεάτρου, συμμετέχει και ο ευρωπαϊκός οργανισμός Πρίσμα.

Passion theater_Faidra (1)

Η μετακίνηση μεγάλων πληθυσμών επέφερε, και συνεχίζει να επιφέρει, αλλαγές στα ήθη, έθιμα και στον πολιτισμό ολόκληρης της Ευρώπης. Οι εταίροι θα εργαστούν στις χώρες τους και κάνοντας μια ευρύτατη έρευνα, θα συλλέξουν υλικό από μετανάστες, το οποίο στη συνέχεια θα αποτελέσει υλικό για την τελική παράσταση, που θα δημιουργηθεί και θα παρουσιαστεί σε όλες τις χώρες των εταίρων.

Το υλικό θα συλλεχθεί μέσα από συζητήσεις, αφηγήσεις, εργαστήρια και workshops με μετανάστες, που θα πουν την προσωπική τους ιστορία και μαρτυρία. Η τελική θεατρική παράσταση θα στηριχθεί σε όλο αυτό το συγκινησιακά φορτισμένο υλικό από αντικείμενα και μνήμες, πολλές φορές έντονες και πρόσφατες, πολλές φορές αμυδρές και ξεχασμένες. Η Ευρώπη μπορεί να αφηγηθεί την ιστορία της μέσα από τα διαφορετικά κύματα μεταναστών και προσφύγων τόσο του 20ου όσο και του 21ου αιώνα.

*Info
Γενικός συντονιστής: Νίκος Καμτσής
Project assistant: Mίκα Πανάγου
Αdministrative & budgetary manager: Φούλη Παπαγεωργίου (Prisma- Centre for Development Studies)

Σκηνοθέτες παραστάσεων: Νίκος Καμτσής, Stefano Te, Petar Todorov, Antonela Cornici

Passion theater_Faidra (3)