Blog

Επιστολής της Άννας Κοκκίνου

Αγαπητοί φίλοι του Θεάτρου Σφενδόνη

Τα νέα μου είναι σαρωτικά. Πρέπει άμεσα, με δικαστική απόφαση, να εγκαταλείψω το θέατρο της οδού Μακρή 4. Μου παίρνουν τη Σφενδόνη! Έξωση! Εδώ και τώρα! Σε σημείο που εύχομαι να μου δώσουν ένα αξιοπρεπές χρονικό περιθώριο, ώστε να περισώσω το αρχείο, να φύγω σαν άνθρωπος, κι όχι σαν κυνηγημένο ζώο.

Η ιστορία είναι γνωστή. Ήταν μια γκρεμισμένη αποθήκη χωρίς στέγη. Ένα ερείπιο που ανήκε στο Ίδρυμα Κουτλίδη – ένα χωράφι με τσουκνίδες. Το είδα τυχαία, 30 χρόνια πριν, χειμώνα του 1990. Τους πρότεινα να μου το νοικιάσουν. Για να φτιάξω ένα θέατρο. Έμειναν έκπληκτοι. Πούλησα τότε το μοναδικό μου σπίτι και κινητοποίησα όλη την πνευματική Αθήνα. Συστάθηκε μια μη κερδοσκοπική εταιρία. Συνέδραμαν όλοι, με δουλειά, χρήματα. Συγκεντρώθηκε το ποσό που χρειαζόταν. Φτιάχτηκε η Σφενδόνη. Μοναδική σκηνή!

Αλλά και τα υπόλοιπα τα ξέρετε. Η Σφενδόνη στέγασε μοναδικές παραστάσεις. Η εποχή μάς ευνοούσε. Έδωσα ό,τι είχα και δεν είχα. Όμως, πάνω στον ενθουσιασμό μου και εν αγνοία μου, είχα υπογράψει επαχθείς όρους ενοικίασης, που έγιναν επαχθέστεροι, όταν ήρθε η κρίση. Συσσωρεύτηκαν υποχρεώσεις, έξοδα. Υπήρξαν καιροί που κοιμόμουν μέσα στο θέατρο. Τώρα μου κάνουν έξωση από το θέατρο που διαμόρφωσα με τα ίδια μου τα χέρια που, κατά κοινή ομολογία, είναι από τα ωραιότερα θέατρα της Αθήνας.

Η παράσταση που ετοιμάζω από το φθινόπωρο του 2019, το σημαδιακό έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ «Αφανισμός», μένει μετέωρη.

Ναι! Οφείλω ενοίκια. Αλλά έχω καταβάλει και πολλά: τα πρώτα 20 χρόνια, όλα τα ενοίκια με μεγάλες προσαυξήσεις ανά διετία και τα τελευταία 10 χρόνια, κατά τη διάρκεια της κρίσης, τα ποσά που κατέβαλα θα κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος του χρέους, αν είχαν γίνει όλες οι νόμιμες ενέργειες για μείωση του μισθώματος.

Δεν υπάρχει όμως προστασία για τον οφειλέτη, αντίθετα παγερή αδιαφορία όσο κι αν αυτός προσφέρει έργο που τιμά τον πολιτισμό τούτου του τόπου, όσο κι αν ο καλλιτέχνης άλλοις υπηρετών αναλίσκεται. Ιδού τι επιφυλάσσει η τωρινή εποχή μας, ιδού τι στάση κρατά απέναντι στην καλλιτεχνική προσφορά ένα εύρωστο πολιτιστικό Ίδρυμα, όπως το Ίδρυμα Ευριπίδη Κουτλίδη. Αρωγός έπρεπε να είναι, διώκτης εμφανίζεται.

Σας ευχαριστώ για την αγάπη που δείξατε στη Σφενδόνη στα 27 συναπτά έτη που κύλησαν από την πρώτη μας παράσταση, τις “Μορφές από το Έργο του Βιζυηνού” το 1993. Μην αποθαρρύνεστε! Κανείς δεν μπορεί να μας πάρει τον θησαυρό μας! Ό,τι ζήσαμε και αναπαραστήσαμε μέσα στους πέτρινους τοίχους της θα παραμείνει ζωντανό και δικό μας. Μας παίρνουν τους τοίχους, αλλά όχι τα όνειρα που στέγασαν τούτοι οι τοίχοι. Μήπως αυτό ακριβώς είναι που δεν μας συγχωρεί η παντοδύναμη μετριότητα των θεσμών;

ΑΝΝΑ ΚΟΚΚΙΝΟΥ

Οι Εκδόσεις Κάκτος αναγγέλλουν την συνεργασία τους με τον Θάνο Αλεξανδρή

Οι Εκδόσεις Κάκτος αναγγέλλουν την συνεργασία τους με τον Θάνο Αλεξανδρή και το φθινόπωρο θα κυκλοφορήσει μια συλλογή κειμένων από άρθρα παλιά αλλά και νέα του ιδίου.  

Πορτρέτα ανθρώπων των γραμμάτων, των τεχνών, της τηλεόρασης και του περιθωρίου συνυπάρχουν εδώ και μας διηγούνται εξαίσιες ιστορίες. Αβανγκάρντ χώροι, καλλιτεχνικά στέκια, ήρωες της Down town και τα πρώτα ντεκαντάνς drag show της Αθήνας περασμένων δεκαετιών αναδεικνύουν μια Ελλάδα που μεταλλάσσεται διαρκώς κάτω απ’ το φορτίο της παγκοσμιοποίησης, ενώ φίλοι  και διανοούμενοι αναζητούν απεγνωσμένα τα χρόνια εκείνα της χαράς, της μέθεξης, του έρωτα και των εκρηκτικών συναισθημάτων.

Αυτοσχέδια επιθεωρησιακά νούμερα από ραδιοφωνικές εκπομπές, αναμνήσεις φίλων συναγωνιστών που έζησαν συγκλονιστικά χρόνια ευτυχίας στα σκυλάδικα της παραμεθορίου και γενικά ό,τι περίσσεψε απ’ το ηρωικό έπος του «Αυτή η νύχτα μένει».

Ένα μεγάλο μέρος αφορά δημοσιευμένα κείμενα πριν από μια δεκαπενταετία στο Penthouse αλλά και  στην Athens Voice, όπου παρουσιάζονται οι συνήθειες, τα πάθη και τα ήθη των τηλεοπτικών μας αστεριών, που –δόξα τω Θεώ– υπάρχουν και αναφύονται διαρκώς. Φυσικά, υπάρχουν και καινούργια κείμενα για τη βασιλεία των μαγείρων, των ηλεκτρολόγων, του Ντάνου και όλων των υδραυλικών που ξαφνικά σαν τη Γαλλική Επανάσταση ξεχύθηκαν στο τηλεοπτικό πεδίο να αρπάξουν αυτό που δικαιωματικά τούς ανήκει.…

Το βιβλίο θα συνοδεύεται από δεκάδες φωτογραφίες των πραγματικών ηρώων που συνάντησε ο συγγραφέας. Το σύμπαν αυτό, το σχεδόν αλμοδοβαρικό, ένα παλίμψηστο καψούρας και άνομων πράξεων του γλεντιού της νύχτας και του πάθους.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκα στην Αρτάκη, σε ένα χωριό έξω από τη Χαλκίδα, και το μόνο που θυμάμαι από τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια είναι ότι δεν μπόρεσα να αποκτήσω έστω κι έναν φίλο. Μέχρι να περάσω στο πανεπιστήμιο, δεν βγήκα ποτέ από την αυλή μας για κοινωνικές συναναστροφές, αφού όλη μου η ζωή ήταν στα ιερατεία, με διακαή πόθο σαν ιεραπόστολος ή και σαν αρχιμανδρίτης να αναζητήσω τη σωτηρία μου. Η Νομική έγινε το άλλοθι για να ξεφύγω, αλλά, όταν ανακοίνωσα τα καλλιτεχνικά μου όνειρα, ακολούθησαν ομηρικοί καβγάδες. Όπως είπε και ο Κοέλιο, «όταν θέλεις κάτι, το σύμπαν συνωμοτεί» – επιτέλους λέω κι εγώ αυτή την ατάκα, γιατί τόσο καιρό την άκουγα από τα μοντέλα και τον Στράτο Τζώρτζογλου και έσκαγα από τη ζήλεια μου, γιατί δεν έβρισκα πρόταση να την στριμώξω. Ακολουθεί Θέατρο Τέχνης, Γιώργος Μαρίνος, όμως μια  θεϊκή συγκυρία με οδηγεί στον μαγικό κόσμο των σκυλάδικων, αλλάζοντας ουσιαστικά τη ζωή μου. Έζησα τη νύχτα στην παραμεθόριο χωρίς ενοχές και αποστασιοποιημένος από πανεπιστημιακές περγαμηνές, ένιωσα πως ένας θεός με επέλεξε να ανοίξω μόνος μου τις πύλες της Κολάσεως και να γευτώ με πάθος το όνειρο. Ακολουθεί μακρόχρονη συνεργασία με την λατρεμένη παιδική μου φίλη Μαλβίνα, για ένα μεγάλο διάστημα μόνιμη στήλη στην Athens Voice και μια ενδιαφέρουσα συμμετοχή σε εκπομπές της Σεμίνας, από τα πιο γενναιόδωρα πλάσματα. Υπερήφανος για τις εκπομπές μας «Trash TV» και «Καρακορτάδα», όπου σημαντικοί άνθρωποι τις αποθέωσαν, όμως για το κανάλι θεωρήθηκαν το όνειδος του σταθμού. Το βιβλίο μου Αυτή η νύχτα μένει έγινε ταινία με τον Παναγιωτόπουλο και θεατρική παράσταση με την Κίρκη Καραλή, όμως ακόμη προσδοκώ να γίνει και χορόδραμα από τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Αν ξαναγεννιόμουνα, θα ήθελα να αρχίσω από τη νύχτα, να ξαναζήσω πάλι αυτό το ξέφρενο πανηγύρι της χαράς και των αισθήσεων. Γλέντησα, αποθεώθηκα, τρελάθηκα στην κυριολεξία και πέρασα μαγικά, ακυρώνοντας στην ουσία την ατάκα του Χορν στην «Οδό Ονείρων»: «Κανείς δεν ζει αληθινά αυτό που θα ’θελε να ζήσει».

Ακρόαση από το θέατρο Altera Pars για άνδρες ηθοποιούς

Ο θεατρικός οργανισμός Altera Pars και ο σκηνοθέτης Πέτρος Νάκος καλούν σε ακρόαση άνδρες επαγγελματίες ηθοποιούς και αποφοίτους δραματικών σχολών για τις ανάγκες νέας παραγωγής της ερχόμενης θεατρικής σεζόν.

Πιο συγκεκριμένα ζητούνται:

α) Άνδρες ερμηνευτικής ηλικίας 18-22

β) Άνδρες ερμηνευτικής ηλικίας 25-30

γ) Άνδρες ερμηνευτικής ηλικίας 35-40.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να στείλουν βιογραφικό σημείωμα με φωτογραφία στο altera_pars@yahoo.gr μέχρι τις 11/7.
Όσοι επιλεγούν βάση βιογραφικού θα ειδοποιηθούν για την ακριβή μέρα και ώρα του ραντεβού τους για την ακρόαση.

Ακρόαση ηθοποιών από τις Μορφές έκφρασης

Ακρόαση από την Άννα Σεβαστή Τζίμα για τις παιδικές παραστάσεις του καλλιτεχνικού οργανισμού ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ. 

Το Θέατρο Μορφές Έκφρασης για τις ανάγκες της παιδικής παράστασης που θα ανέβει την χειμερινή περίοδο 2020-2021 σε σκηνοθεσία της Άννας Σεβαστής Τζίμα, αναζητά γυναίκες και άντρες ηθοποιούς ηλικίας 20-40 ετών με πολύ καλή κίνηση, τραγούδι και αγάπη για τα παιδιά. Η γνώση μουσικού οργάνου είναι επιθυμητή.

Οι ενδιαφερόμενοι να στείλουν τα βιογραφικά τους στο: meakroaseis@gmail.com

Γράφοντας στο θέμα ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Τα βιογραφικά θα εξεταστούν από τη σκηνοθετική ομάδα και θα απαντηθούν ΟΛΑ μέσω e-mail. Όσοι επιλεχθούν θα κληθούν να έρθουν στην ακρόαση με ραντεβού. Βιογραφικά θα γίνουν δεκτά έως τις 2 Ιουλίου, οι ακροάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 3 & 4 Ιουλίου. 

Πού: Θέατρο Μορφές Έκφρασης, Αλκμήνης 13, Κ. Πετράλωνα
Τηλ: 210 3464903, 210 3464002
www.Morfesekfrasis.gr

Ανακοίνωση από την Ένωση Θεατρικών Παραγωγών

Στις 15 Ιουλίου το θέατρο στη χώρα μας, τη χώρα που γεννήθηκε, αποκτά ξανά ζωή!

Θίασοι ξεκινούν περιοδείες, ανοιχτά θέατρα θα φιλοξενήσουν παραστάσεις και ειδικά διαμορφωμένοι χώροι θα στεγάσουν θεατρικά δρώμενα.

Στις 15 Ιουλίου, θα αρχίσουμε να «βγαίνουμε από το σπίτι» και να αισθανθούμε ξανά την ευεργετική επίδραση της τέχνης στη ζωή μας.

Η Ένωση Θεατρικών Παραγωγών δημιούργησε τρία σποτ που υπενθυμίζουν την μαγεία του θεάτρου, την αξία της «ζωντανής» παράστασης αλλά κυρίως τη μέγιστη σημασία τήρησης των κανόνων ασφαλείας για την προστασία τόσο της δικής μας υγείας όσο και των διπλανών μας.

Τα σποτ θα προβληθούν τους επόμενους μήνες στην τηλεόραση και θα αναρτηθούν ψηφιακά σε ενημερωτικές ιστοσελίδες.

Οι αποστάσεις θα τηρούνται και στο θέατρο, αλλά η τέχνη θα μας φέρει κοντά. Όπως γίνεται πάντα.

LINK του spot στο youtube: https://youtu.be/yDOGRuvhdj0

Ευχαριστούμε για τη φιλική τους συμμετοχή εκείνους που συνεργάστηκαν στην παραγωγή των σποτ.

Στα σποτ πρωταγωνιστούν ο Γρηγόρης Βαλτινός και η Ελένη Ράντου.

Το concept του σεναρίου υπογράφει ο Γρηγόρης Βαλτινός.

Σκηνοθεσία: Εμμάνουελ Μανιός
Φωτισμοί: Άγγελος Παπαδόπουλος
Διεύθυνση Παραγωγής: Δημήτρης Κατσαρός
Βοηθός Παραγωγής: Κατερίνα Παναγιωτάκη

Τα γυρίσματα έγιναν στο θέατρο Αλίκη (Αμερικής 4, Σύνταγμα).
Τα κοστούμια παρεχώρησε αφιλοκερδώς το «ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ» της κυρίας Γ. Κώνστα (Σωκράτους 16, Αθήνα) και τις κούκλες βιτρίνας η εταιρία «ANGELINA MANNEQUINS» (Αράχθου 10, Μοσχάτο, Αττική).

Το 63ο Φεστιβάλ Φιλίππων παρουσιάζει το φετινό του εργαστήριο αρχαίου δράματος

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
1 έως 23 Αυγούστου 

Οι ιδιαίτερες φετινές συνθήκες μας «αναγκάζουν» να συνεχίσουμε με μεγαλύτερη ένταση την επιτυχημένη δράση του Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος, ενός πρωτότυπου θεατρικού camp με χαρακτήρα καλλιτεχνικό αλλά και εκπαιδευτικό, που εδώ και τέσσερα χρόνια έχει δώσει μια νέα πνοή στην περιοχή των Κρηνίδων, δίπλα στο αρχαίο θέατρο και τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων. Φέτος, προχωράμε πιο θαρραλέα, πιο δυναμικά και καλούμε 31 καλλιτέχνες (ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μεταφραστές, μουσικοί, χορευτές), να πάρουν μέρος σε αυτό το «μικρό» φεστιβάλ μέσα στο «μεγάλο», στις «Θεατρικές Αναγνώσεις» αρχαίου δράματος (παραστάσεις εν δυνάμει), που θα λάβουν χώρα από 1 έως 23 Αυγούστου.

Η Λυδία Φωτοπούλου, η Όλια Λαζαρίδου, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ο Ακύλλας Καραζήσης, ο Θοδωρής Γκόνης, η Λουκία Μιχαλοπούλου, η Ρηνιώ Κυριαζή, ο Γιάννης Καλαβριανός και η Ιόλη Ανδρεάδη, με μικρές και ευέλικτες ομάδες εκλεκτών συνεργατών τους, θα διαμείνουν διαδοχικά στις Κρηνίδες, παρουσιάζοντας, ανά τρεις μέρες, ο καθένας τη δική του εκδοχή πάνω στην θεατρική ανάγνωση του αρχαίου δράματος. Ανάμεσα στις τραγωδίες που θα «ακουστούν» στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, είναι η «Αντιγόνη», οι «Βάκχες», η «Μήδεια», η «Ελένη», ο «Αγαμέμνων» και οι «Τρωάδες».

Οι παραστάσεις καθώς και όλη η διαδικασία των δοκιμών θα είναι ανοιχτές για το κοινό μέσω διαδικτύου σε ζωντανή μετάδοση (live streaming) και θα λειτουργούν σαν ανοιχτό εργαστήριο για θεατρολόγους, φοιτητές και απόφοιτους δραματικών σχολών, ερασιτεχνικές ομάδες, την τοπική κοινότητα και όποιον ενδιαφέρεται να παρακολουθήσει.

Στη διάρκεια του εργαστηρίου θα μιλήσουν οι μεταφραστές Γιάννης Λιγνάδης και Παντελής Μπουκάλας με θέμα την μετάφραση στο αρχαίο δράμα και τη δραματουργία των αρχαίων κειμένων.

 

  1. Λυδία Φωτοπούλου – Χορός : ο θεατής του τραγικού

Η Λυδία Φωτοπούλου ερμηνεύει στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων τα χορικά της Αντιγόνης του Σοφοκλή ως ένα αυτόνομο λυρικό ποίημα, στην έξοχη μετάφραση του Νίκου Παναγιωτόπουλου, συνοδευόμενη από τη μουσική της Μόνικα.

  1. Όλια Λαζαρίδου – Η ιστορία της Αντιγόνης

Μια διασκευή- αφηγηση του μύθου της Αντιγόνης στηριγμένη πάνω στο αρχαιο κείμενο του Σοφοκλή αλλά και στο βιβλίο της Άλι Σμιθ, που απευθυνεται σε παιδιά. Η θεατρική αυτή αφήγηση για όλους, μικρούς και μεγάλους, διηγείται με συνοπτικό αλλά και περιεκτικό τρόπο, σαν συναξάρι, την ιστορία και τα πάθη της τραγικής ηρωίδας .

Ερμηνεύει η Όλια Λαζαρίδου, συνοδευόμενη απο τον μουσικό Νικόλα Σκορδά σε αυτοσχεδιασμό με τα πνευστά του.

Κείμενο: Αγγελίνα Βακάλη

  1. Καρυοφυλλιά Καραμπέτη – Μήδεια του Georg Benda

Ανάμεσα στη λογική και τη μανία

Η ηθοποιός Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και ο μαέστρος Μάρκελλος Χρυσικόπουλος ερμηνεύουν το έργο του Τσέχου συνθέτη Georg Anton Benda (1722 – 1795) «Μήδεια», σε λιμπρέτο του Γερμανού ποιητή και θεατρικού συγγραφέα Friedrich Wilhelm Gotter και απόδοση στα ελληνικά από τον Γιάννη Καλλιφατίδη. Πρόκειται για ένα μονόπρακτο μελόδραμα βασισμένο στον κλασικό αρχαιοελληνικό μύθο, όπου το κείμενο δεν τραγουδιέται, αλλά απαγγέλλεται παράλληλα με τη μουσική. Το ποικίλο μουσικό τοπίο του Benda αναδεικνύει με ένταση όλες τις εσωτερικές συγκρούσεις αυτής της μοναδικής γυναίκας. Ο έρωτας και το μίσος, η οργή και η οδύνη, η βαθιά επιθυμία για εκδίκηση και η μητρική αγάπη διαδέχονται καταιγιστικά το ένα το άλλο οδηγώντας στην καταστροφική κορύφωση, την αδιανόητη πράξη της παιδοκτονίας. Η «Μήδεια» είναι από τα έργα που γνώρισαν αμέσως μεγάλη επιτυχία, γι’ αυτό και σύμφωνα με τη συνήθεια της εποχής έγιναν σχεδόν ταυτόχρονα πολλές και διαφορετικές μεταγραφές, ώστε η σύνθεση να γίνει «προσβάσιμη» από μια μεγάλη μερίδα του μουσικόφιλου κοινού. Στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων θα παρουσιαστεί η εκδοχή για πιάνο (Λειψία, 1778) σε εκτέλεση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, ενώ και τα πέντε πρόσωπα του έργου, η Μήδεια, ο Ιάσων, τα δυο παιδιά τους και η Παιδαγωγός ερμηνεύονται από την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

 

  1. Ακύλλας Καραζήσης – Ιστορίες του Πρόσπερο

Ένα κορίτσι 16 ετών κάθεται πάνω σε τειχίο και χαζεύει. Ύπαιθρος. Αυγουστιάτικο απόγευμα. Λίγο παραπέρα  η αδελφή της, 9 ετών, κουκουβιστή στο χώμα κοιτάει μια πέτρα, δίπλα της όρθια μια γυναίκα, στο ένα χέρι κρατάει ένα κλαδί.

Γύρω τους χωράφια, μετά τειχία, μετά ελαι΄βνας. Εκει ενας αντρας αγκαλιαζει ενα αρχαιο δεντρο. Είναι μεγάλος με μακρυά γένεια και κοκάλινα γυαλιά. Μοιάζει του Ginsberg, του ποιητή. Είναι ο Πρόσπερο. Αφήνει την αγκαλιά κι έρχεται προς τα κορίτσια. Αργά. Προχωράει μες τα χωράφια και σε κάθε βήμα του σηκώνονται σύννεφα απο ακρίδες.

Ακούει την μικρἠ εν τω μεταξύ να διαβάζει την περιγραφή ενος ναυαγίου. Η μεγάλη παίζει μπάσο. Ηλεκτρικό. Ο Πρόσπερο φτάνει και κάθεται ανάμεσα τους. Στο τειχίο δίπλα του ένα άσπρο χοντρό βιβλίο. Οι Δοκιμές του Σεφέρη. Το πιάνει, χωρίς να το κοιτάει λέει.

Ο Πρόσπερο και οι κόρες του. Του διαβάζουν την Τρικυμία. Του μαθαίνουν Ραπ.

Τους μιλάει για το Κομμουνιστικό Μανιφέστο. Για τον Dylan. Για τον Καστοριάδη. Για την Έρημη Χώρα. Παίζουν κιθάρα και μπάσο. Η γυναίκα με το κλαδί χορεύει.

Έχει νυχτώσει. Όλοι καθισμένοι τρώνε. Ψωμί, κρεμμύδι κι ελιές. Ησυχία.

Η μεγάλη κόρη αρχίζει μια μικρή ερωτική ιστορία. Σαν να την τραγουδάει.

Παίζουν : Μαίρη Καραζήση, Ζωή Καραζήση, Μαριλένα Ρασιδάκη, Ακύλλας Καραζήσης.

  1. Θοδωρής Γκόνης – Μήδεια του Ευριπίδη

Διαλέγουμε την ηρωίδα, όχι το έργο. Τη Μήδεια, ως φορέα ενός πεπρωμένου. Δεν ανεβάζουμε το έργο, δεν την καταλαβαίνουμε αλλά προσπαθούμε να την καταλάβουμε, που είναι και η βαθύτερη επιθυμία μας, και ίσως αυτό να έχει τελικά σημασία. Αυτό που μας ενδιαφέρει εδώ, στην ηρωίδα του Ευριπίδη δεν είναι η παραφορά και το πάθος αλλά η διαύγεια του νου όπως λειτουργεί ξεκάθαρα με μια λογική ακρίβεια που σχεδόν μας σκανδαλίζει. Διαλογίζεται, συζητά, επιχειρηματολογεί. Η τραγωδία «Μἠδεια» είναι το πρόσωπο Μήδεια.

Μήδεια η Εύη Σαουλίδου

Συμμετέχει ο χορευτής Δημήτρης Σωστηρίου

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης

Σκηνογραφία: Ανδρέας Γεωργιάδης

 

  1. Γιάννης Καλαβριανός – Επιγράμματα Παλατινής Ανθολογίας

Ο Γιάννης Καλαβριανός θα παρουσιάσει την εργασία του πάνω στα επιγράμματα Παλατινής Ανθολογίας, με τη συμμετοχή των Χριστίνα Μαξούρη, Γιώργου Γλάστρα και του μουσικού Θοδωρή Οικονόμου.

  1. Ιόλη Ανδρεάδη – Ελένη του Ευριπίδη [ή η ανασκευή του Στησιχόρου]

Με το βαθύ στηθόδεσμο, τον ήλιο στα μαλλιά, κι αυτό

το ανάστημα

ίσκιοι και χαμόγελα παντού

στους ώμους στους μηρούς στα γόνατα

ζωντανό δέρμα, και τα μάτια

με τα μεγάλα βλέφαρα,

ήταν εκεί, στην όχθη ενός Δέλτα.

Και στην Τροία;

Τίποτε στην Τροία – ένα είδωλο.

Έτσι το θέλαν οι θεοί.

Κι ο Πάρης, μ’ έναν ίσκιο πλάγιαζε σα να ήταν

πλάσμα ατόφιο

κι εμείς σφαζόμασταν για την Ελένη δέκα χρόνια.

Γ. Σεφέρης

Λένε πως ένας βάρδος παλιός, ο Στησίχορος, έξι γενιές πριν από τον Ευριπίδη, σε ένα ποίημά του κατηγόρησε την Ελένη ότι άφησε τον άντρα της για τον Πάρη και με την αμαρτία της αυτή κατέστρεψε τόσο την Ελλάδα, όσο και την Τροία. Όμως, η Ελένη μετά το θάνατό της έγινε θεά. Γι’ αυτό, τη στιγμή που έγραψε το άδικο αυτό ποίημα ο Στησίχορος, έμεινε τυφλός. Και μετάνιωσε. Και έγραψε καινούργιο. Καινούργιο ποίημα. Καινούργιο τραγούδι.

Σε αυτό ανασκεύασε τις κατηγορίες του, χρησιμοποιώντας τον αρχαίο μύθο, σύμφωνα με τον οποίο στην Τροία δεν πάτησε ποτέ η Ελένη, αλλά η σκιά της. Ενώ την ίδια τη φυγάδευσαν οι θεοί στην Αίγυπτο, όπου περίμενε τον Μενέλαο να γυρίσει από την Τροία και να φύγουνε μαζί για την πατρίδα. Και με το που το γράφει το καινούριο αυτό τραγούδι ο Στησίχορος, ξαναβρίσκει αμέσως την όρασή του.

Στην εκδοχή αυτή της Ελένης του Ευριπίδη για μία ηθοποιό, η Ελένη μόνη και τυφλή μέσα στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων, μονή και τυφλή σαν αρχαία ραψωδός, αλλά με άλλες, καινούριες, ελευσίνιες δυνάμεις να ξυπνούν μέσα της, αφηγείται την ιστορία της.  Αφηγείται την ανασκευή του Στησιχόρου.

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη

Μετάφραση: Γιάγκος Ανδρεάδης

Διασκευή για μία ηθοποιό: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης

Όλους τους ρόλους ερμηνεύει η Βασιλική Τρουφάκου

  1. Ρηνιώ Κυριαζή – Βάκχες, το σώμα δίχως σώμα

Το νήμα του μύθου των Βακχών – τέσσερις ηθοποιοί, τρεις γλώσσες, δύο φύλα, ένας τόπος αφηγούνται έναν θεό, δύο αγγέλους, τρεις γυναίκες, τέσσερα σημεία του ορίζοντα.

Τραγουδούν τον θεό μέσα στις αντιφάσεις. Διαγράφουν την πορεία του Πενθέα από το ανίερο στην ιερότητα, από την πλάνη στη γνώση, από την έπαρση στην οδύνη. Μιλούν για την Αγαύη που, από την έκσταση στην τρέλα, διεκδικώντας τη δύναμη της θηλυκής θεάς κατακρημνίζεται. Την άγρια φύση που πάλλεται. Θρηνούν τον άνθρωπο που απομακρύνεται, το σώμα που αποσπάται. Τα απομεινάρια σώματος, το σώμα δίχως σώμα. Πενθούν για τα μικρά μικρά κομμάτια μας, τα ήσυχα μέσα στη μοναξιά μας, τα προστατευμένα ακρωτηριασμένα μας.

Μια ακροβασία αποστάσεων, μια ανάγκη κυκλική, μια πάλη για το όλον.

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς

Σκηνοθεσία: Ρηνιώ Κυριαζή

Ερμηνεία: Julianna Bloodgood, Rafal Habel, Ειρήνη Κουμπαρούλη, Ρηνιώ Κυριαζή

  1. Λουκία Μιχαλοπούλου – Κασσάνδρα

Μια απο τις πιό αινιγματικές μορφές του αρχαίου δράματος είναι η Κασσάνδρα, η performance προσπαθεί να εξερευνήσει τον χαρακτήρα της μέσα απο διαχρονικά θραύσματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας,να σκιαγραφήσει μια βιογραφία για την παράφορη μάντισσα του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Πέρα απο τη φιλολογία, η Κασσάνδρα αποτελεί ένα μεγάλο αίνιγμα για τον ηθοποιό. Πώς προσεγγίζεις σκηνικά μια τόσο  οριακή  προσωπικότητα; Τι εργαλεία χρησιμοποιείς για να αποδόσεις τη Θεόπνευστη μανία της;  Μια μάντισσα που δεν τη πίστεψε ποτέ κανείς, παγιδευμένη στον οδηγό και αποτελειωτή της Απόλλωνα.

Δραματουργική επεξεργασία / Σκηνοθετική επιμέλεια: Λουκία Μιχαλοπουλου, Χρήστος Τζιούκαλιας

Ερμηνεία: Λουκία Μιχαλοπούλου

 

Διοργάνωση: Φεστιβάλ Φιλίππων

Υποστήριξη: Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

Ανακοίνωση “Όλο το Υπουργείο – Κανένας Πολιτισμός” της Πρωτοβουλίας Εργαζομένων στις Τέχνες “Support Art Workers”

ΟΛΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ – ΚΑΝΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Έναν ολόκληρο μήνα μετά τη συνέντευξη Τύπου, η Υπουργός Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη, όπως έχουμε τονίσει και σε προηγούμενες ανακοινώσεις, δεν έχει ακόμα εξειδικεύσει αρκετά από τα μέτρα που εξήγγειλε, ενώ άλλα τα έχει αιφνιδιαστικά και εντελώς άστοχα τροποποιήσει, αφήνοντας τους εργαζόμενους στις Τέχνες σε πλήρη άγνοια.

Ειδικά μετά το κοινό δελτίο Τύπου των καλλιτεχνικών Σωματείων (5/6) για τη συνάντησή τους με την Υπουργό, θεωρούμε πως πρέπει κι εμείς με τη σειρά μας να ενημερώσουμε για μια ακόμα φορά σχετικά με τη χαώδη απόσταση που χωρίζει τα επικοινωνιακά τεχνάσματα της Υπουργού και των συμβούλων της από το τι πραγματικά ισχύει. Η ανοχή μας σε ψέματα και αναμασημένες δηλώσεις είναι περιορισμένη.

Πιο συγκεκριμένα, σας παρουσιάζουμε τι ανακοινώθηκε στις 7/5 και τι ισχύει σήμερα:

1) Αναδρομική κάλυψη των ταξιθετριών του Μεγάρου Μουσικής: Τελικά, σύμφωνα με e-mail της Διοίκησης του ΟΜΜΑ και ενημέρωση του Υπουργείου, οι ταξιθέτριες φαίνεται πως θα λάβουν περίπου 1.150 ευρώ για το διάστημα 15/3 έως και 30/6 (οπότε θα έληγαν οι συμβάσεις τους). Δηλαδή, ενώ όλοι εργαζόμενοι της χώρας που βρίσκονται σε αναστολή αποζημιώνονται με 535 ευρώ τον μήνα, οι συγκεκριμένες, για το ίδιο διάστημα, αποζημιώνονται με 328 ευρώ τον μήνα, λιγότερα ακόμα και από το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ!

2) Στήριξη των εγγεγραμμένων ΑΜΚΕ στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων του ΥΠΠΟΑ με 2,5 εκ. ευρώ απευθείας από το ΥΠΠΟΑ: Το μέτρο ανακοινώθηκε αρχικά γιατί, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όλες οι ΑΜΚΕ είχαν αποκλειστεί από οποιαδήποτε στήριξη, παρότι έχουν κανονικό κύκλο εργασιών. Ακόμα, όμως, περιμένουμε σχετική ΚΥΑ και εγκύκλιο που θα εξειδικεύει το συγκεκριμένο μέτρο, ως προς το ύψος και τον τρόπο ενίσχυσης.

3) Μητρώο Καλλιτεχνών και Δημιουργών: Μετά το φιάσκο των πρώτων ημερών της λειτουργίας του και τη συνάντηση με τα Σωματεία, το Υπουργείο ακόμα ΔΕΝ απαντάει γιατί το συγκεκριμένο Μητρώο λειτουργεί βάσει των απαρχαιωμένων προτύπων ενός άλλου Υπουργείου (Εργασίας) και όχι απευθείας από το αρμόδιο. Όλα τα Σωματεία, όπως και η Πρωτοβουλία Support Art Workers, έχουν στείλει από την αρχή παρατηρήσεις και προτάσεις, αλλά δυστυχώς το Υπουργείο ακόμα κωφεύει.

4) Κοινωνική Απασχόληση μέσω του Υπουργείου Εργασίας, ύψους 13 εκ. ευρώ: Ακόμα δεν έχει εξειδικευτεί αυτό το –ακόμα και στη σύλληψή του– άστοχο μέτρο (μέχρι στιγμής δεν υπάρχει συναφές με τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα πεδίο στην κοινωνική εργασία). Υπενθυμίζουμε πως η συγκεκριμένη κατ’ ευφημισμό «απασχόληση» αποζημιώνεται με 333 ευρώ τον μήνα (1.000 ευρώ για τρεις μήνες), δηλαδή λιγότερα και εδώ από το επίδομα ανεργίας! Σε κάθε περίπτωση, έναν μήνα μετά, δεν έχει βγει καμία σχετική ανακοίνωση επί του μέτρου που θα «απασχολούσε» 10.000 ανθρώπους.

5) Επιχορήγηση πληττόμενων παραγωγών θεάτρου: Σε προηγούμενη ανακοίνωσή μας είχαμε επισημάνει τους εξαιρετικά δυσμενείς οικονομικούς όρους της συγκεκριμένης προκήρυξης που διαφημίστηκε ως «αναπτυξιακό μέτρο» ενίσχυσης του Πολιτισμού. Με 12 και 16 χιλιάδες ευρώ ανά παραγωγή, το Υπουργείο απαιτούσε παράλληλα να υπογράφουν οι εργαζόμενοι δηλώσεις ότι αναγνωρίζουν αμοιβές πολύ χαμηλότερες από τις Συλλογικές Συμβάσεις του Εθνικού θεάτρου, ως «δίκαιες και εύλογες». Είχαμε, επίσης, στηλιτεύσει τη διάταξη που απαιτούσε την αζημίωτη εκχώρηση των πνευματικών δικαιωμάτων των επιχορηγούμενων παραγωγών για πέντε ολόκληρα έτη, κατά διεθνή πρωτοτυπία! Σύμφωνα με την ανακοίνωση των Σωματείων, το Υπουργείο ισχυρίστηκε πως «δεν κατάλαβε» τι σήμαινε πρακτικά αυτή η προκήρυξη και δεσμεύτηκε για αλλαγές. (Θυμίζουμε πως το συγκεκριμένο μέτρο έχει ήδη ανακοινωθεί από τις 2/4. Το Υπουργείο Πολιτισμού χρειάστηκε, δηλαδή, δύο μήνες για να αντιληφθεί την αστοχία των αποφάσεών του…)

6) Αποκορύφωμα αποτελεί η διεύρυνση των δικαιούχων της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, με την ένταξη «όσων έχουν ασφαλιστική ικανότητα», την περίφημη κατηγορία λ της πλατφόρμας ΕΡΓΑΝΗ:

Αρχικά, σύμφωνα με τη συνέντευξη Τύπου απαιτούνταν 50 ένσημα σε εννέα μήνες. Δύο ημέρες μετά, και ενώ είχε μεσολαβήσει σχετική ανακοίνωσή μας, η κα Μενδώνη σε δηλώσεις της σε τηλεοπτικό σταθμό διευκρίνισε ότι τα απαιτούμενα ένσημα «ορίστηκαν» στα 36. Τελικά, η σχετική εγκύκλιος, που εκδόθηκε χωρίς προηγούμενη ενημέρωση στις 15/5, όρισε ως προϋπόθεση ένταξης την κατοχή «ασφαλιστικής ικανότητας» (χωρίς καμία αναφορά στα ένσημα). Μετά από νέα και αδικαιολόγητη καθυστέρηση, η πλατφόρμα άνοιξε τελικά στις 4/6 απορρίπτοντας, όμως, πολλές αιτήσεις (τυπικά) δικαιούχων συναδέλφων μας, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 11/6.

Παράλληλα, μετά τη συνάντηση των Σωματείων με την Υπουργό (5/6), κυκλοφόρησε ανεπίσημη πληροφόρηση σχετικά με την προσθήκη εισοδηματικού κριτηρίου για τη λήψη αυτού του επιδόματος, κάτι που δεν έχει προβλεφθεί μέχρι στιγμής για καμία άλλη κατηγορία. Επειδή –τρεις μήνες μετά το lockdown– οι δικαιούχοι μένουν για μια ακόμα φορά ανενημέρωτοι και χωρίς οικονομική στήριξη να προσπαθούν καθημερινά και χωρίς σαφείς οδηγίες να τους «δεχτεί» το σύστημα, καλούμε το ΥΠΠΟ και το Υπουργείο Εργασίας να τοποθετηθούν επ’ αυτού. Καλούμε άμεσα να παραταθεί η ημερομηνία κατάθεσης και να διευκρινιστούν επακριβώς οι προϋποθέσεις ένταξης των δικαιούχων. Κάθε ΚΥΑ ή εγκύκλιος που εκδίδεται, οφείλει, κατά τις επιταγές του συνταγματικού και διοικητικού δικαίου, να εξειδικεύει πλήρως τους όρους που απαιτούνται, προκειμένου ο ενδιαφερόμενος να μπορεί να διαπιστώσει αν είναι πράγματι δικαιούχος. Διαφορετικά, μπορεί να μιλάμε ακόμα και για έκνομη ή παράτυπη λειτουργία.

Μπορεί, λοιπόν, το ΥΠΠΟ να μας έχει συνηθίσει σε αυτές τις πρακτικές κατά τον τελευταίο χρόνο σε τέτοιον βαθμό, που οι σπασμωδικές κινήσεις, η άγνοια και η αμέλεια να μας είναι αναμενόμενες. Να μας είναι αυτονόητες, επίσης, η αργοπορία και η αθέτηση όσων –λίγων– είχαν υποσχεθεί. Η ευθύνη του Υπουργείου και της ίδιας της Υπουργού προσωπικά, είναι αναντίρρητη.

Ίσως, αν η κα Μενδώνη δεν επιδιδόταν στον πρωτοφανή μαραθώνιο συνεντεύξεων σε όλα τα ΜΜΕ επιχειρώντας να «αναστηλώσει» την εικόνα της μετά τη δικαιολογημένη και πάνδημη κατακραυγή, να είχε βρει τον χρόνο για να επιλύσει πολλά από τα παραπάνω. Ήδη από την αρχή της πανδημίας, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, Σωματεία και συλλογικότητες αποστέλλουν προτάσεις, διορθώσεις και αιτήματα συνάντησης. Το Υπουργείο επέλεξε να «κρυφτεί» μέχρι τις 7/5 και έκτοτε να επιδοθεί σε μια σειρά αλλεπάλληλων αστοχιών και λαθών.

Ζήσαμε την πλήρη αποδυνάμωση του Φεστιβάλ Αθηνών, τη δημιουργία του κακοστημένου και με απευθείας αναθέσεις νέου Φεστιβάλ «Όλη η Ελλάδα – Ένας Πολιτισμός» και μείναμε εκτός των περισσότερων διατάξεων για τους εργαζόμενους, ερχόμενοι αντιμέτωποι με την ανεργία και τη βαθιά ανασφάλεια. Τώρα ζούμε και την καταπάτηση του κράτους δικαίου και της χρηστής διοίκησης. Είμαστε, επίσης, τρεις μήνες πριν την έναρξη της σεζόν 2020-2021 και ακόμα δεν έχουμε καμία ενημέρωση για τον προγραμματισμό μας.

Κατόπιν όλων αυτών απαιτούμε:

– Την άμεση παράταση προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για την έκτακτη αποζημίωση ειδικού σκοπού. Αν έχει επιβληθεί εισοδηματικό κριτήριο, απαιτούμε την απόσυρσή του.
– Την ορθή αποζημίωση των εργαζομένων του ΟΜΜΑ.
– Την άμεση ανακοίνωση για τη στήριξη των εγγεγραμμένων ΑΜΚΕ.

Συνεχίζουμε –ακόμη– να διεκδικούμε:
– Την εισήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού για την αποζημίωση όλων όσοι θα εργάζονταν στο Ελληνικό Φεστιβάλ φέτος, κατά το πρότυπο της Δανίας.

– Τη διόρθωση των αστοχιών του Προγράμματος «Όλη η Ελλάδα – Ένας Πολιτισμός» και την προκήρυξη διαγωνισμού για υποβολή νέων προτάσεων, ιδίως για τον Χορό και τη σύγχρονη Ελληνική Μουσική.

– Την άμεση διαβούλευση του Υπουργείου με τους αρμόδιους φορείς σχετικά με τα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ιδίως τώρα, που η ψηφιακή αναπαραγωγή θα γίνει βήμα και για τις παραστατικές Τέχνες.

– Την αναπροσαρμογή των επιχορηγήσεων που αφορούν στους ιδιώτες παραγωγούς.

– Την άμεση αναμόρφωση του Μητρώου Καλλιτεχνών με βάση όλες τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί.

– Τη διαρκή στήριξη όλων των εργαζόμενων στις Τέχνες.

Επειδή μιλάμε για Πολιτισμό, είναι πλέον καιρός το Υπουργείο να συνειδητοποιήσει ότι οφείλει να εκφράζει τον Πολιτισμό πρωτίστως στην άσκηση της διοίκησής του. Γιατί Πολιτισμός, εν τέλει, δεν είναι μόνο οι Τέχνες, αλλά και οι κανόνες που διέπουν την οργάνωση μιας κοινωνίας, όπως οι συνταγματικές αρχές της διαφάνειας, η αρχή του κράτους δικαίου, ο κοινωνικός διάλογος και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των πολιτών.

Ποιο είναι το επόμενο βήμα;

Βασικός μας στόχος, από την αρχή της Πρωτοβουλίας των Support Art Workers, ήταν ο ανοιχτός διάλογος. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, διοργανώνουμε μία ανεπίσημη live συζήτηση που θα μεταδοθεί από τον κεντρικό λογαριασμό Facebook των Support Art Workers.

Μέλη της Ομάδας Οργάνωσης – Συντονισμού – Πρωτοβουλίας θα βρεθούμε σε επιλεγμένο θεατρικό χώρο, ο οποίος έχει αναστείλει τη λειτουργία του εδώ και καιρό και θα μιλήσουμε στην κάμερα του κινητού μας ζωντανά, για το #SupportArtWorkers. Παράλληλα, θα ανοίξουμε διάλογο μέσα από τα δικά σας σχόλια και θα απαντήσουμε σε πιθανές ερωτήσεις σας. Θέλουμε τη συμμετοχή, το feedback, τις ιδέες και τις προτάσεις σας.

Η επιλογή του χώρου και η ημερομηνία του live θα ανακοινωθούν σύντομα. Μείνετε συντονισμένοι για την τελική ανακοίνωση με όλες τις πληροφορίες!

#SupportArtWorkers
Facebook page: Support ART Workers
E-mail: sawgreece@gmail.com

Πρόσκληση σε ακρόαση από το θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέθεσε στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν στο πλαίσιο του μεταξύ τους μνημονίου συνεργασίας, τη δημιουργία δύο πρωτότυπων δρώμενων με πηγή έμπνευσης την ελληνική μυθολογία, που πρόκειται να παρουσιαστούν σε αρχαιολογικούς χώρους μέσα από τη διοργάνωση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού: «Όλη η Ελλάδα-ένας πολιτισμός».

Στα δρώμενα θα λάβουν μέρος σταθεροί συνεργάτες του Θεάτρου Τέχνης αλλά και άντρες και γυναίκες ηθοποιοί που καλούνται σε ανοιχτή ακρόαση. Πιο συγκεκριμένα:

Για το δρώμενο «Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο» που θα παρουσιαστεί σε δραματουργική επεξεργασία- σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου, το Θέατρο Τέχνης καλεί σε ανοιχτή ακρόαση γυναίκες και άντρες ηθοποιούς με καλές γνώσεις σε έγχορδο παραδοσιακό μουσικό όργανο ή στο ακορντεόν και παράλληλα στο τραγούδι.

Για το δρώμενο «Πλάθοντας τον Προμηθέα», που θα παρουσιαστεί σε σκηνοθετική επιμέλεια

Θόδωρου Γράμψα (τραγωδιακό μέρος) και μουσική-σκηνοθετική επιμέλεια Νέστορα Κοψιδά (αφηγηματικό μέρος), το Θέατρο Τέχνης καλεί σε ανοιχτή ακρόαση γυναίκες ηθοποιούς με καλό επίπεδο σε τραγούδι και χορό. Επίσης, για το αφηγηματικό μέρος του δρώμενου αναζητείται γυναίκα ηθοποιός με καλό επίπεδο στο τραγούδι αλλά και άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας.   

Η αρχική επιλογή των ηθοποιών θα γίνει μέσα από βιογραφικό σημείωμα. Όσοι επιλεγούν θα ενημερωθούν ηλεκτρονικά για τις απαιτήσεις της ακρόασης που θα ακολουθήσει.

Παρακαλούνται οι ενδιαφερόμενοι να στείλουν το βιογραφικό τους σημείωμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@theatro-technis.gr μέχρι και την Τρίτη 16 Ιουνίου 2020.

Ανακοίνωση σχετικά με το Πρωτόκολλο υγειονομικών μέτρων

Ανακοίνωση σχετικά με το Πρωτόκολλο υγειονομικών μέτρων, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και το Μητρώο Καλλιτεχνών και Δημιουργών 

Οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την ανακοίνωση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και το άνοιγμα της πλατφόρμας του μητρώου των εργαζομένων στον Πολιτισμό θέτουν σοβαρότατα ζητήματα για το σύνολο των ανθρώπων των τεχνών. Παράλληλα, η απουσία συγκεκριμένου, εξειδικευμένου σχεδίου αφενός για την υγειονομική προστασία των εργαζομένων στις παραστάσεις που ανακοινώθηκε ότι θα πραγματοποιηθούν, αφετέρου για το πρωτόκολλο υγείας των καλλιτεχνικών σχολών που πρόκειται άμεσα να επαναλειτουργήσουν, απαιτεί συγκεκριμένες απαντήσεις.

1) Πρωτόκολλο υγειονομικών μέτρων:

Έχει ανακοινωθεί η έναρξη προβών για τις παραγωγές που πρόκειται να πραγματοποιηθούν, όπως και η επαναλειτουργία των καλλιτεχνικών σχολών, για τη Δευτέρα 18/5/2020, ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει και τα γυρίσματα ορισμένων τηλεοπτικών σειρών. Τέσσερις μέρες πριν, είναι άκρως επικίνδυνη και ανησυχητική η απουσία οποιασδήποτε ανακοίνωσης μελετημένου, εξειδικευμένου υγειονομικού πρωτοκόλλου, που να λαμβάνει υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες της διαδικασίας των προβών, των γυρισμάτων και της λειτουργίας όσων μαθημάτων περιλαμβάνουν κατ’ ανάγκη σωματική επαφή και εκκρίσεις σταγονιδίων μέσω της ομιλίας ή της εφίδρωσης.

Υπάρχουν δεκάδες συγκεκριμένα ερωτήματα για τα οποία δεν έχουν διατυπωθεί ξεκάθαρες απαντήσεις, με αποτέλεσμα η προστασία να επαφίεται στην ανάληψη της «ατομικής ευθύνης» και στην προαίρεση κάθε εργοδότη αλλά και εργαζομένου που έχει ανάγκη να εργαστεί έστω και εν τη απουσία ενός οργανωμένου συστήματος μέριμνας. Βασικότερη ανησυχία είναι για εμάς η περίπτωση κρούσματος στην πρόβα, που προκαλεί διακοπή των προβών επί 14 ημέρες και άρα απορρυθμίζει τη λειτουργία της καλλιτεχνικής εργασίας. Είναι, επίσης, ζητούμενο το αν προβλέπεται αποζημίωση του νοσούντος εργαζομένου κατά τις διατάξεις περί εργατικού ατυχήματος σε περίπτωση που νοσήσει κατά την περίοδο των προβών, ενώ παράλληλα δεν υπάρχει πρόβλεψη για τις ευπαθείς ομάδες συναδέλφων μας.

Είναι, επίσης, σημαντικό να αναφερθεί ότι η πρόταση της Υπουργού να χωριστούν οι θίασοι σε ομάδες των 10 ατόμων, ώστε να πληρούνται τα κριτήρια συνάθροισης, σε αντιδιαστολή με τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί διπλή και τριπλή διανομή υπό την οικονομική αιγίδα των αντίστοιχων οργανισμών, επιτείνει το πρόβλημα των χαμένων θέσεων εργασίας.

Αυτά είναι μονάχα μερικά από τα ερωτήματα που προκύπτουν από την ασάφεια, τη βιασύνη και τη γενικολογία των ανακοινώσεων του ΥΠΠΟ, στα οποία οι φορείς και οι εργαζόμενοι του καλλιτεχνικού χώρου αδυνατούν να απαντήσουν, χωρίς την ύπαρξη κεντρικού κυβερνητικού πλαισίου σε συνεργασία με τους λοιμωξιολόγους.

Το Υπουργείο με αυτήν του τη στάση εκθέτει τους εργαζομένους και τους φοιτητές των τεχνών σε απόλυτο υγειονομικό κίνδυνο με απρόβλεπτες επιπτώσεις για τους ίδιους και παράλληλα υπονομεύει τη δημόσια υγεία.

Με γνώμονα, λοιπόν, τη γενική έναρξη των προβών και την επαναλειτουργία των καλλιτεχνικών σχολών την Δευτέρα 18/5/2020, κρίνεται απολύτως αναγκαία και απαραίτητη η άμεση έκδοση συγκεκριμένου υγειονομικού πρωτοκόλλου ως ελάχιστου μέτρου για την ύπαρξη ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος για την επιστροφή των ανθρώπων της Τέχνης στην εργασία και την εκπαίδευση.

2) Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου:

Έπειτα από την επίσημη ανακοίνωση του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, προκύπτει η «συρρίκνωση των τακτικών επιχορηγήσεων» του Φεστιβάλ. Αυτό έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη συνέντευξη της κας. Μενδώνη στις 3/5/2020, στην οποία διαβεβαίωνε πως δεν θα μειωθούν οι επιχορηγήσεις των κρατικών φορέων. Παραθέτουμε χαρακτηριστικά το εν λόγω απόσπασμα από τη συνέντευξη της Υπουργού: «Πρέπει να πω ότι υπάρχει ένα ζήτημα με το ποσό που λαμβάνει το Φεστιβάλ από τα καζίνο. Δεν θα φανεί η επίπτωση φέτος. Το 2021 θα τη δούμε. Άρα φέτος το Φεστιβάλ θα έχει και αυτήν την υποστήριξη.»

Αιτούμαστε την καθ’ ολοκληρία επαναφορά των επιχορηγήσεων για φέτος αλλά και για το 2021. Αιτούμαστε σχετικά με την επιχορήγηση του τρέχοντος έτους να αξιοποιηθεί πλήρως, ώστε να αποζημιωθούν οι εργαζόμενοι ΣΥΝΟΛΙΚΑ, συμπεριλαμβανομένων όσων επίσημα ανακοινώθηκαν στις 30/3/2020 κατά τη δημοσιοποίηση του ολοκληρωμένου προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, αλλά και όλων όσοι τελικά δεν θα προσληφθούν εξαιτίας της ακύρωσης του Φεστιβάλ, ενώ υπολόγιζαν να βιοποριστούν από αυτό.

Το σύνολο των εργαζομένων (ταξιθεσία, συνεργεία καθαρισμού, ταμεία, ηθοποιοί, μουσικοί, εικαστικοί κ.ά.) που δεν θα εργαστούν φέτος στο Φεστιβάλ μένουν ανασφάλιστοι και καλούνται να δεσμευτούν αορίστως για το επόμενο καλοκαίρι χωρίς συγκεκριμένες εγγυήσεις.

Προκύπτει, επίσης, ξεκάθαρα η ανεπαρκής συνεννόηση του ΥΠΠΟ με τους φορείς του, με επακόλουθο την ανακοίνωση αντικρουόμενων μεταξύ τους θέσεων. Αυτό καθιστά, φυσικά, ακόμη πιο αβέβαιο το μέλλον των εργαζομένων τόσο το καλοκαίρι όσο και το επερχόμενο φθινόπωρο, αφού ήδη διαγράφονται τα αποτελέσματα της περίφημης “αυτορρύθμισης”, που εξήγγειλε το ΥΠΠΟ στις 7/5/2020, ενώ δεν θα πραγματοποιηθούν κατά πάσα πιθανότητα ούτε οι ιδιωτικές παραγωγές στα ανοιχτά θέατρα.

3) Μητρώο καλλιτεχνών και δημιουργών:

Η προχειρότητα με την οποία παρουσιάστηκε η πρώτη προσπάθεια έναρξης της διαδικασίας είναι τραγελαφική. Αγνοεί πλήρως την πολυπλοκότητα των ενσήμων και των ιδιοτήτων των εργαζομένων, καθώς και το ότι οι εργαζόμενοι στις τέχνες απασχολούνται με περισσότερα του ενός ΚΑΔ, αλλά και με περισσότερα του ενός είδη ενσήμων. Η πλατφόρμα καθίσταται απολύτως δυσλειτουργική και ασαφής, χωρίς να μπορεί να καταγράψει εν τέλει ούτε το πλήθος των εργαζομένων ούτε την ποικιλομορφία τους.

Επιπλέον, δεν έχουμε καμία ενημέρωση για το διάστημα που θα παραμείνει ανοιχτή η όποια πλατφόρμα, ώστε να μπορούν οι εργαζόμενοι να κάνουν την αίτηση καταγραφής τους.

Απαρχαιωμένοι όροι όπως «ιμπρεσάριος» κ.ά., σε συνδυασμό με την ηχηρή απουσία σημαντικών ειδικοτήτων, καταδεικνύουν την απόλυτη άγνοια του Υπουργείου σχετικά με τη σύγχρονη πραγματικότητα των πολιτιστικών κλάδων.

Ευελπιστούμε ότι έπειτα από τις διορθωτικές κινήσεις, για τις οποίες το ΥΠΠΟ προέβη σε δημόσια έκκληση, θα παρουσιαστεί μια σοβαρή, αξιόπιστη και πλήρης διαδικασία εγγραφής.

Όλα τα παραπάνω είναι τοποθετήσεις και ερωτήματα σε βαθιά προβλήματα που ανακύπτουν από τις ανακοινώσεις των αρμόδιων θεσμών του Πολιτισμού. Παραμένει, όμως, απόλυτη η σιωπή όσον αφορά στην αντιμετώπιση της τεράστιας ανεργίας που προκύπτει τόσο λόγω της τωρινής συγκυρίας όσο και σε βάθος χρόνου. Δηλώνουμε πως η πρωτοβουλία «Support Art Workers» έχει ως κύριο αίτημά της τη δημιουργία ενός συγκεκριμένου, ειδικού σχεδίου από την πλευρά της πολιτείας, που θα μεριμνά για την ασφάλεια και την αντιμετώπιση της ανεργίας στον χώρο των τεχνών. Συνεχίζουμε να διεκδικούμε μέχρι τέλους ολοκληρωμένες λύσεις και απαντήσεις, που θα θέσουν τις βάσεις για την επόμενη μέρα του Πολιτισμού. 

Ομάδα Οργάνωσης–Συντονισμού Πρωτοβουλίας Εργαζομένων στις Τέχνες  “Support Art Workers”
Facebook page: Support ART Workers
E-mail: sawgreece@gmail.com